Udgivet i Skriv en kommentar

Forøg glæden ved gravel med nogle bike packing ture

En af de absolut fedeste ting ved at ege en gravelcykel, er at man kan genopdage glæden ved de cykelture, men måske tog i sin barndom eller ungdom, med overnatninger undervejs, eller måske endda en hel lang cykeltur. Fx tog jeg selv på flere ture til Tjekkiet, hvor vi kørte frem og tilbage.

Dengang i sidste årtusinde ;-), var cykeltasker noget som hang nede fra bagagebærer – primært bagpå, men også i et vist omfang foran, hvilket påvirkede styreegenskaberne markant, og på sådan en god tre ugers cykeltur, kunne man nemt have 20-30 kg ekstra hængende der, og så var det altså sin sag at styre cyklen, men der var ikke meget andet at gøre.

I dag, er der mange bedre muligheder. Ikke mindst der der hedder seat pack, som er en slags forstørret saddeltaske, som sidder fastspændt til saddelpinden, og stikker skråt op bagtil. Denne konstruktion, gør at den ikke påvirker kørslen særligt i negativ retning, i forhold til de gammeldags cykeltasker.

Her er en klassisk opsætning med overrørstasken, så der er plads til vand, styrtaske samt saddeltaske

Sørg for at pakke de fyldige ting i din seatpack, det være sig ekstra tøj, sko og hvad du ellers skal have med, medens fx soveposen, nemt kan være i din styrtaske foran. Ting som du let skal have fingrene i, er bedst placeret i overrørstasken eller en ekstra toptaske til din mobiltelefon, penge osv. Man vil blive overrasket over hvor meget baggage du egentlig kan have med dig et et setup som dette omkring 20 kg, er ikke helt uladesiggørligt, selv om det naturligvis ikke er en ide i sig selv at slæbe alt for meget med, specielt ikke hvis ruten er udfordrende.

En god ting, med de moderne tasker, er at de fås i en række forskellige størrelser, hvilket selvsagt er meget fordelagtigt, når du skal afsted, men det sikrer også fx, at der er tasker til alle uanset om du har en lille eller stor ramme, hvor fx trekanten er af meget forskellig størrelse som følge af geometrien på cyklen.

De moderne tasker er selvsagt vandtætte, nemme at montere enten med straps, eller hvis du har ekstra monteringsmuligheder på rammen, som fx Ridley Carbon Adventure cyklen har. Med andre ord behøver du altså ikke skærme eller noget, hvilket betyder, at du også nemt vil kunne lave din racercykel om til en adventure cykel.

Her kan du se Steen, som jævnligt pakker sin cykel, til rejser fx. til Stockholm eller rejser endnu længere væk. Her en Ridley Noah Aero bike, som fungerer fint til formålet, så du behøver ikke engang nødvendigvis investerer i endnu en cykel, for at kunne tage del i bike packer eventyret.

Vil du have den fulde glæde af sådanne ture, synes jeg dog at det er fedest at man lægger ruten gennem det flotteste terræn, hvad enten det er asfalt, skov, grus og så er en gravel cykel, selvsagt den rigtige mulighed, men det vil da være oplagt, fx, at prøve at tage på en weekendtur med den cykel man allerede har for at se om det er noget for en.

VeloWear kommer snart til at føre det fulde sortiment fra den førende producent, inden for udstyr til bikepacking, engelske Apidura, som med sine forskellige serier, let har lige præcis, det der fungerer allerbedst på dit næste eventyr, og endda uden at det koster en formue.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *