På mange måder kan man sige at Hansens Cykelløb indvarsler gravel sæsonen. I hvert fald for os, som ikke rigtig kan vænne sig til at gravel rent faktisk kan køres hele året. At skoven rent faktisk også er lækker at køre i, når det er tørt og høj sol og sommer.

Jeg skal ærlig indrømme, at jeg har svært ved at vænne mig til at køre gravel, når det er godt vejr. Så vil jeg hellere ud og lufte raceren, og rulle dig ud af i høj fart på landevejene. Det varer dog ikke længe, før at der er flere sure dage ude i de vindomsuste områder, og så er gravel og skov, et genialt alternativ.

Der er dog rigtig mange muligheder, for at få en fed oplevelse i skoven med den rigtige cykel. Men hvad er så det?

Først skal du overveje, hvilken ryttertyre du er? Er du en af dem, som tidligere har kørt spor på MTB og befinder dig som en fisk i vandet, når det bliver teknisk, vil jeg klart anbefale en cykel, med store variationsmuligheder på dæk fronten, samt et simpelt gearsetup fx 1 x 11. I ridley sammenhæng kunne det være den ny Kanzo Carbon, som kommer med 1 x 11 Rival. Om du vil vælge Carbon udgaven eller Alu udgaven, er jo lidt efter budget, men har du planer om at bruge den kombineret til også at være på landevej, vil jeg klart anbefale carbon udgaven. Er det bare en cykel du engang i mellem skal more dig med i skoven, vil en alu sikkert være et godt valg.
I forhold til overvejelserne omkring 1 x eller 2 x setup, vil jeg mene, at jo mere skov og grus jo mere 1 x 11, men da der jo findes folk som køber gravel cykler for at bruge dem på asfalt, kan 2x naturligvis også komme i spil. Jeg vil så sige, at hvis den skulle være 50/50 på landevej og i skov, ville jeg nok vælge Kanzo Speed udgaven, som adskiller sig fra Kanzo Carbon, på den måde, at den ikke har helt så meget clearence til de brede dæk.

Er du mere en som er helt ny i gravel, og primært vil køre de brede stier og ikke så teknisk, behøver du i min optik ikke skele så meget til dæk bredde, men derimod gøre brug af nogle af de ting som Kanzo Carbon har og speeden ikke har, nemlig flere muligheder for placering af bagage osv, hvilket gør den til en genial adventure cykel, ligesom du også med fordel kan montere 650 B dæk på cyklen, hvis din bike packer tur, tager dig ud, hvor det bliver lidt kompliceret.

Endelig er der jo også kommet det, som i hvert fald for VeloWear er helt nyt, nemlig el gravel cyklen. Jeg skal ærlig indrømme, at jeg ikke selv ligefrem er el-cykel typen på landevej, men i forhold til gravel og cykling i skoven, kan jeg se nogle klare fordele.

  1. Du vil kunne cykle på nogle mere tekniske ting, og kunne fokusere på teknik, uden samtidig at være bange for om du rent faktisk kan komme op ad bakken.
  2. Hvor du på landevejen, bare kan sætte farten lidt ned, hvis du vil følges med din kæreste eller en god ven, som er væsentlig langsommere end dig, er dette ikke helt så let i skoven, da der både er udfordringer i terrænet og den generelle form, hvilket betyder at forskellene let bliver ret store. Her vil du med sikkerhed kunne få nogle fede oplevelser med kæresten, hvis du forærer hende en Kanzo El-gravel cykel. Hvis du ikke tror på det, som kom forbi og prøv det af hos VeloWear, når vi får en i butikken i løbet af september måned.
  3. De 25 km/t, som er en klar showshopper på landevej er ikke et problem i skoven, hvor 25 km i timen er ganske hurtigt,  når det bare er det mindste bøvlet.

Hos VeloWear vil vi sæsonen igennem have et ganske pænt udvalg af gravel cykler, fra de “billige” modeller, som fx X-bow, som er en fed cykel, men i den lidt tunge ende og med mekaniske skiver, og så over til det ypperste i form af Kanzo speed og carbon, som er utrolig lækre cykler, som vil kunne bringe din gravel ture, op på samme niveau som dem på landevej.

Pin It on Pinterest

Share This

Del det

Del dette indlæg til dine venner

X