Fri fragt over 499

Gravel eller cross, hvad skal man vælge

3t exploro

De fleste har for længst opdaget at gravel er det nye sort. Det er bare så meget sjovere at tæske rundt på grusveje og skovstier, end at køre ude på landevejen i pivende vind og frostgrader. Tempoet er selv om man dårligt tror det når man prøver, væsentlig lavere, hvilket betyder mindre vindafkøling, samtidig med at man også har meget mere læ for vinden. Rent Win Win.

Men hvad skal man vælge? Ligesom på landevejen, er der jo mangle lækre maskiner med både forskelligt materiale valg og udstyr?

Det første man skal gøre sig klart, er hvad man skal bruge den til. Er det mest som en vinter pendler cykel, som kun en sjælden gang kommer i skoven, har man selvsagt nogle helt andre behov, end hvis man har flere cykler, og kun bruger den når turen peger på grus eller skov.

 

Den perfekte cykel til grus og skov

Kører du primært i Skoven eller på grusveje med fokus på de lange ture, bør du klart vælge en gravel cykel, Forskellen til en mere rendyrket cross maskine, er at den er mere komfortabel, ikke mindst til de lange ture. Når det er sagt er forskellen på gravel og cross cykler, dog ikke himmelråbende stor for de fleste. Skal man dog køre konkurrence cross bør man vælge en decideret cross cykel, medens valget er mere frit for de fleste andre.

I forhold til materiale bør man vælge enten carbon, stål eller alu. Carbon er selvsagte det letteste og lækreste, hvis budgettet tillader det, men jeg vil dog sige, at i skoven betyder det meget mindre end på landevejen, om man kører alu eller carbon. Stål er i modsætning til Alu betydelig mere fleksibelt, hvilket giver en langt bedre køreoplevelse. Dog kræver det lidt bedre vedligehold og lidt mere attention i forhold til rust osv.

Det næste valg, er så om man skal køre med 1×11 eller 2×11, og her vil mit klare råd være, at jo mere du har planer om at bruge cyklen i det rigtige terræn (altså skoven og stierne) jo mere skal du vælge 1×11. Kun hvis du regner med også at skulle bruge den til pendling, således at behovet er 50/50 bør du overveje 2×11. Argumentet for 2×11 er at afstanden mellem gearerne er lavere, hvilket kan være en fordel, hvis du kører meget landevej. Du behøver kke at være bange for om du har tunge og lette gear nok. De fleste 1 klinge setup har 42/42 som laveste gear, hvilket sikrer at du kan komme op ad det meste, og hvad mange ikke tænker over er at 42×11, som ofte er det tungeste gear, ligger ret tæt på fx 50/14, hvilket er nok for de fleste, ikke mindst i skov eller på grusstier. Til gengæld slipper du for at risikere at tabe kæden, ligesom at skiftene også er noget simplere, når du ikke har overlappende gear på to klinger.

Den sidste overvejelse jeg mener man skal gøre sig, er at sikre, at man kan køre tubeless, og således væge det både når man tænker dæk og hjul. I princippet kan du lave de fleste hjul til tubeless, men det spiller klart bedst, når de er beregnet til det, som fx alle hjulene fra Hunt er det. Dækkene skal også være tubeless, hvilket mange af cross hjulene er, fra fx We Tire, Challange eller Schwalbe.

 

Pendlercyklen, som en gang i mellem kommer i skoven

Her synes jeg at valget er knapt så åbenlyst. De fleste vil vælge alu cykel her, men det mener jeg på mange måder faktisk er det dårligste valg, da materialet er utroligt ufleksibelt, hvilket gør asfalt til den klart dårligste belægning for sådan en ramme. Stål er i min optik langt bedre, hvilket også gælder for carbon, selv om de fleste vil vægre sig for at ofre den slags penge på en pendler cykel, eller en vintercykel til landevejs brug.

Hvad de fleste ikke tænker over er at vægten spiller en større rolle, når vi er på landevejen, i det den øgede vægt føles mere besværligt, når farten er klart højere og vinden spiller en mere dominerende rolle. Her vil en tung alucykel, føles som et stort tilbageskridt for carbo cyklen, som er i vinterhi, og derfor bør man klart vælge den letteste af cross- eller gravel cyklen mere end hensynet til geometrien, eller mulige høje dækbredder, som man alligevel ikke kommer i nærheden af på en landevejs cykel. Hos Ridley, er der fx. næsten et kgs vægtforskel på x-ride og x-trail, hvilket jeg klart mener bør være udslagsgivende når vi primært bruger den til kørsel på landevej.

Allround cyklen

Ønsker man at skære ned på antallet af cykler, kan man med fordel vælge en carbon trail cykel – som Ridley også kalder Allround cyklen, for at markere, at her er tale om en cykel som kan lidt af hvert alt efter hvilke dæk eller hjul du monterer på cyklen. Den er let nok til at kunne fungere som sommercykel, og det endda selv om man skulle vælge at bruge den med 1×11 drive train. Skulle man mangle tunge gear, hvilket jeg mener ikke burde være tilfældet for de fleste kan man blot montere fx en 50 klinge foran. Endvidere ville man med fordel kunne bruge den på til den type løb, som ligger VeloWear særligt på sinde, nemlig de belgiske klassikere som Flandern Rundt og Paris Roubaix, hvor de brede dæk, og dertil lavere tryk, vil gøre underværker for din køreoplevelse.

 

Kom et smut forbi til en god snak om din næste cykel

Hos VeloWear vil vi naturligvis gerne hjælpe dig med valget af din næste cykel. Med gode mærker i stalden, som Ridley, Mercx og Cinelli, samt 3T, hvis det skal være mere specialiserede cykler, føler vi os godt rustet til at kunne være din leverandør til din næste projekt, hvad enten dit behov er en highend carbon lyn, eller en mere budget venlig startup cykel i aluminium.

Fælles vil være, at vi tager udgangspunkt i netop dine behov, og at vi har rigelig tid til at afdække, hvad der vil være det rigtige valg for dig, over en god kom kaffe fra CoffeeBank.

7 Replies to “Gravel eller cross, hvad skal man vælge”

  1. Brian Trantow Hejl siger:

    Jeg har virkelig svært ved at vælge. Jeg kunne godt tænke mig en cykel som man kan køre i skoven med på grusstier mm..men også en jeg kan køre en tur på landevejen med på nogle længere ture op til 3 timer….

    Er det så en gravel eller cross cykel jeg skal vælge?

    1. admin siger:

      Til det formål ville jeg uden tvivl vælge en gravel cykel og så køre med to forskellige hjulsæt. Min egen Eddy kan jeg let køre tre timer med på landeveje. Og så skifte til grsvelsetup på et splitsekund.
      Jeg synes umiddelbart af en rigtig crosscykel er mest velegnet til konkurrence cross

  2. Maria siger:

    Som nybegynder, og ikke med stor viden på området, hvad skal man vælge hvis man er på udkig efter en cykel der kan bruges til KMD løb og pendling til/ fra arbejde et par gange i ugen (20km per vej).
    Jeg er ikke interesseret i en racer eller enkeltstarts cykel på nuværende tidspunkt, jeg har derfor hørt, at en cyclocross ville være noget man skulle kigge efter. Måske du har et godt råd?

  3. admin siger:

    Hej Maria. Først og fremmest er der forskel på en cross cykel og en gravel cykel, og en cross cykel, skal du i hvert fald ikke kigge efter, da den primært er beregnet til konkurrencebrug til specifikke cross løb.
    Hvad du derimod med fordel kan kigge efter er en gravel cykel. Det er i princippet en komfort cykel, som i forhold til en standard disc-cykel, er modificeret, således at den kan tage nogle bredere dæk, hvilket igen giver større komfort og mere differencieret anvendelse af cyklen, som det du efterspørger.
    Generelt vil jeg anbefale en carbon gravel cykel, i det den er væsentlig bedre at køre med på asfalt. Her betyder rullemodstand og vægt en del, og man bliver ret hurtig træt af at køre på en tungere alucykel.
    Gearet betyder derimod mindre, så en carbon gravel cykel med shimano 105 fx eller Rival 1×11, vil være absolut fremragende til dit brug.
    Mange ville nok vælge et traditionelt 2×11 setup, men jeg tror jeg ville vælge 1×11, hvis jeg var dig. Det rummer rigelig at både lette og tunge gear, og er desuden lettere at vedligeholde og rengøre, end 2×11.
    Du er velkommen til at komme forbi butikken til en uddybende snak, hvis du ikke bor for langt væk.

    1. Maria siger:

      Mange tak for hurtig respons. Jeg bor desværre i Jylland, men sætter pris på dit svar! Nu har jeg et udgangspunkt.

    2. Dennis siger:

      Kan jeg bruge min racercykel og sætte grove (Gravel) dæk på?
      Skal blot bruges på grusveje og skovstier

      Mvh. Dennis

      1. admin siger:

        Ja hvis der er plads nok til dæk på min 33 og helst 38 mm

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *