Jeg skal ærlig indrømme, at jeg var noget skeptisk da 3T lancerede 1 x 11 på deres strada for et par år siden. Og den blev da sandt for dyden heller ikke voldsomt populært blandt Aqua Blue Sport, som havde “fornøjelsen” af at køre på den. Udfordringen er naturligvis om man kan ramme den fornødne bredde i gearerne, uden at man på den anden side har for store spring.

Jeg tænkte dog, at det godt kunne blive et hit hos de professionelle, der trods alt er rimelig stærke, medens jeg var noget skeptisk om udbredelsen i bredden.

Nu har jeg selv gjort mig de første spæde erfaringer på min Eddy Merckxs gravel bike, hvor jeg kører med et 2 hjuls setup, som gør det muligt at bruge den både som vinterracer og gravel cykel.

Når vi bruger den i skoven, mener jeg ikke der er meget at diskutere. Da er det i min optik en indlysende fordel at køre med 1 x 11, da det gør det væsentlig simplere at finde det rigtige gear, og der er alligevel ikke mange som vælger at køre på stor klinge i skoven. Det skyldes blandt andet det simple, man måske ikke tænker på, hvis man ikke har prøvet det, at kadencen er ens ven på grus og skovunderlag. Det er simpelthen alfa og omega at holde gang i cyklen, som det letteste værn mod at vælte. Derfor kører man tit med en højere kadence, når man kører på grus og skovunderlag.

Men hvad så med landevej? Jeg har gjort mig de første spæde erfaringer, idet jeg har monteret et 50 mm højprofil baghjul og smidt en 11-28 kassette på, som kombineret med en 42 forskrifter faktisk giver nogle glimrende gearvalg til landevejs kørsel, i hvert fald så længe jeg holder mig under 50 km i timen, hvilket trods alt er det almindelige.

Hvis vi tager udgangspunkt i de gænge gearintervaller for bjerggear, lette gear, mellem gear og tunge gear, så er der på en 11-28 kassette følgende fordeling:

4 bjerggear, (42,47,51,56), 2 LG, (62,69), 2 MG (78,84) samt 3 TG (90-107), altså en meget pæn fordeling. Man kan sige, at bjerg gearerne måske er i den tunge ende men alligevel. Sammenligner vi med en semi compact med to klinger får vi følgende fordeling 8 bjerggear (36,40,44,48,52,53,59 58), 4 LG (67,72,63, 69), 3 MG (77,84,77) samt 7 TG (91,86,97,104,112,121,132). Altså en koncentration på bjerggear og tunge gear på bekostning af lette og mellem gear. Endvidere kan man også se, at bjerggearerne generelt er noget lettere og de tunge gear noget tungere.

Som landevejs setup, vil jeg faktisk mene at 1 x setuppet vil være rigtig godt for de fleste, da vi ikke i Danmark har bakker, som er tilstrækkelig lange til at de lidt høje bjerggear bliver et problem. Skal vi til gengæld have længere stigninger på programmet, må vi ty til kassette med flere tænder fx 11-42, som så naturligvis bliver på bekostning af bredden.

Det er til gengæld den perfekte gearing i skoven. Vi har 6 bjerggear, 2 LG, 1 MG, samt 2 TG, med andre ord 6-8 gear som vil være super anvendelige til det meste i skoven samt et par tunge gear, til nedkørslerne og når der skal ekstra fart på. Her kan man naturligvis også bruge 2 klinger, men jeg vil mene at det er unødvendigt, eftersom det meste alligevel vil foregå på den lille klinge.

1 x 11 setups begrænsninger

Jeg vil helt klart mene, at det er knap så anvendelig til traditionelt bjergkørsel over længere stigninger.  Her vil man typisk efterspørge så små gear, at de kun kan blive efterkommet på 11-42 kassetten, og så er der bare bedre og mere bredde på 2 klinger med 11-28, i det der her er masser af tunge gear til når det går ned ad, men også rigtig mange bjerggear oven i købet af den lette slags. Og i bjergene, kan man aldrig have FOR lette gear.

Problemet med 11-42 kassetten, er ikke så meget at man faktisk ikke rigtig har et tilstrækkelig let gear, for det har man. Et geartal på 28 er ret lavt – svarer til at du har en 34’er bagpå og en 34 foran. Problemet består nok snarere i at finde det rigtige gear, for næste gear hedder så 32 og 37, hvilket er halv store spring og 42 som er det næste svarer fx. til 52/22, hvilket man vel knapt kan kalde et let gear. Omvendt vil man med den kassetten mangle en her del af de tungere gear at veksle mellem, da prioriteten helt klart er i den anden ende.

Endelig er der også en ikke helt ubetydelig ting i forhold til ens egen selvforeståelse. De fleste vil nok have det lidt stramt med en 42’er bag på, også selv om de 42 foran, jo gør, at det ikke er så let endda et gear, men så store kassetter vil de fleste nok ikke mene hører hjemme på en landevejs cykel.

Konklusion

1×11 og selvfølgelig i endnu højere grad 1 x 12, tror jeg med tiden kan blive et stor hit i et land som Danmark, uden væsentlige stigninger. Alt efter terræn, er det relativt nemt at skifte mellem forskellige kassetter, som giver dig rigtig mange brugbare gear, da der i sagens natur, ikke er krydsgear. Derudover er det efter min mening absolut det eneste der rigtig duer i skoven, både når du kører, men så sandelig, også når du skal rengøre cyklen bagefter – et argument som også er gyldigt, når du kører landevej. Selv i regnvejr, tager det 2 minutter at rengøre cyklen efterfølgende.

Når du skal i de høje bjerge, så bør du holde dig til 2 klinge setuppet, da det giver rigtig mange valgmuligheder, alt efter terrænets sværhedsgrad.

 

 

 

Pin It on Pinterest

Share This

Del det

Del dette indlæg til dine venner

X